Kvk nummer

Foto's 2017

Onstaan ons Koninkrijk

Restauratie vaandel

In het vorige Oranjecontact schreven wij dat ons vaandel hoog nodig gerestaureerd moest worden en dat wij iemand gevonden hadden die dat wilde doen.
Op vrijdag 16 mei hebben wij het vaandel in de auto geladen en weggebracht om te overleggen of het vaandel gerepareerd kon worden, en zo ja wat er allemaal aan gedaan moest worden, en niet te vergeten de kosten.
Mw. Hassink heeft het vaandel helemaal grondig bekeken, en toen bleek dat er heel wat aan moest gebeuren.
Meer dan wij hadden verwacht. Als bestuur vroegen wij enige bedenktijd. De prijs voor het restaureren viel heel erg mee. Het was echt niet te veel integendeel, maar voor onze vereniging, toch een behoorlijk bedrag.
Na een dag of wat besloten wij als bestuur het vaandel te laten restaureren.
Toen begon voor Mw. A. Hassink de grootste klus. Letterlijk stad en land heeft ze afgereisd en afgebeld om de benodigde materialen te krijgen. Maanden is ze er mee bezig geweest om alles voor elkaar te krijgen.
De details zullen wij u besparen. Maar begin november kwam het verheugende bericht dat het vaandel klaar was.
Op dinsdag 18 november gingen wij als bestuur op weg om het gerestaureerde vaandel op te halen.
Toen wij binnen kwamen viel onze mond bij wijze van spreken open van verbazing. Het vaandel hing daar in volle glorie te pronken. In een woord, na maanden van restaureren, was het vaandel prachtig geworden. Eén van de bestuursleden merkte op: “Het lijkt wel nieuw. Zo kan het weer honderd jaar mee.” Na gezellig met elkaar een kopje koffie te hebben gedronken, en de nodige aanwijzingen en tips te hebben ontvangen hoe we het vaandel moeten behandelen, gingen wij weer huiswaarts met het gerestaureerde vaandel. We hadden en hebben een blij gevoel dat het vaandel zo mooi is geworden.
Als u het ‘vernieuwde’ vaandel in zijn volle glorie wil zien, kom dan in 2015 naar onze koningsavond D.V. 24 april in de Grote Kerk, dan kunt u het bewonderen.
Wij willen langs deze weg Mw. A. Hassink heel hartelijk bedanken voor het restaureren van het vaandel.
Het resultaat mag er zijn. Zo kan het vaandel weer jaren mee.
Hoewel de kosten erg meevielen heeft het restaureren uiteraard toch het nodige gekost.
Dat is ook niet zo verwonderlijk gezien de vele materialen die er in zijn verwerkt, en de vele arbeidsuren die er aan zijn besteed.
U weet het, wij zijn geen vereniging die ‘zwemmen’ in ons geld. Integendeel. Daarom zoeken wij nog steeds mensen die (een deel van) de restauratie van het vaandel willen sponseren door middel van een donatie.
Als u dat zou willen, neem dan even contact op met de penningmeester. Dat kan doormiddel van een mail via onze contactpagina. Die zal u graag de nodige informatie hierover geven.
Alle kleine en grote giften zijn hartelijk welkom